Kişinin yaşadığı maşer ortamında kıymeti olan , yetenek, hesap ve özge davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tüyöneten.
Eğitim bilimi, önceden saptanmış esaslara bakarak insanların davranışlarında belirli vürutmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Eğitim bilimi; kişinin davranışlarındaki yaşantısı suretiyle kasıtlı olarak ve isteyerek değaksiyonme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok tanılamamı konstrüksiyonlabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı suretiyle ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin ammaçlarına muvafık ) değaksiyonme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık bakarak;
· Eğitim bilimi bir süreçtir.
· Eğitim bilimi sürecinde, kişinin davranışlarının istenilen yönde değaksiyontirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değaksiyonme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Eğitim bilimi sürecinde kişinin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç taban öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Eğitim bilimi ammaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı kül kültürler bâtınin tıpkıdır. Ammaçların içeriği ve öğrenme bâtınin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre bakarak değaksiyonebilir, ancak sürecin doğkakımı değaksiyonmez.
Eğitim bilimi kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birşu denli filozof ve eğitimci, eğitimin ne olduğuna dair farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin ikrar edilen ölçün tanılamamı şudur: Eğitim bilimi, kişinin davranışlarında kendi yaşantıları suretiyle kasıtlı olarak istendik davranış değaksiyonikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın ortamında eğitime dair temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları suretiyle”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değaksiyonikliği” ve “müddetç” üzere kelimeler eğitimin temel taşlarıdır.
Eğitim bilimi, beşer bâtınin yaşam boyu devam eden bir süreçtir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere muvafık olabileceği üzere istenmedik yönde de vürutebilir. Eğitim bilimi sürecinin aksiyonletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği üzere vürutigüzel de olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal yetişek, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal yetişek denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, yetişek merkezleri üzere mekânlarda verilen yetişek formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır yetişek ise informal eğitidir. Doğrusu yetişek sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Eğitim bilimi Türleri
Eğitim bilimi türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek sarhoş olmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda ya da kurumlarda belirli bir tasar ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci idari bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal yetişek ise bizatihi vüruten plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki duygusal bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Eğitim bilimi Sistemi
Eğitim bilimi, bir yöntem olarak ele hileındığında ise yetişek sisteminin üç taban ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Eşme; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, donanım, maliyet, personel üzere fiziki unsurlardır. Süreç; okul ortamında meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde ihtisas, yeterlilik, mezuniyet, imtihan hatimeları üzere istenilen davranış değaksiyoniklikleridir.